Bruggetje komt zo

Dat het deel van de Burgemeester Jozef Masurebrug (tussen Luchtbal en Merksem) dat de spoorlijn overspant aan vervanging toe is, mag duidelijk zijn. Wie hier al eens passeert heeft al langer gemerkt dat de leuning van deze brug stilaan uiteen begint te vallen van de roest.

In juni 2019 vroegen we een eerste update bij Agentschap Wegen & Verkeer van Vlaanderen en toen klonk het nog:

Het klopt dat de leuning van de Burgemeester Jozef Masurebrug over de sporen aan vernieuwing toe is. We werken dan ook volop aan het studiewerk om de leuning te vernieuwen.

In tussentijd bezorgen we uw bericht daarom aan de verantwoordelijke dienst. Zij zullen nagaan of er maatregelen mogelijk zijn om de veiligheid te verhogen.

We vroegen begin deze maand nog eens een update en nu meldt men ons:

We begrijpen dat u uitkijkt naar de vernieuwing van de brugleuning langs de Burgemeester Jozef Masurebrug.

Het studiewerk hiervoor is afgewerkt. Volgens onze huidige planning zouden de werken in het voorjaar van 2020 van start kunnen gaan.

Met wat geluk kunnen volgend jaar de improvisoire, tijdelijke werkhekjes bij de brugleuningen dus weg.

Groenendaallaan veilig?!

Gisteren verscheen in de pers dat heel het Groenendaalknooppunt op termijn ondergronds gaat. In de nieuwste plannen van de Oosterweelverbinding gaat de Groenendaallaan voor een groot deel naar niveau -1. Hierdoor komt er boven het maaiveld plaats voor een groen, veilig en wijds Ringpark Groenendaal.

Zo wordt deze hele omgeving hopelijk eindelijk ook wat veiliger voor voetgangers en fietsers. Een aantal op- en afritten van de Ring en E19 die aansluiten op de Groenendaallaan staan al jaren op de lijst van “zwarte kruispunten” (Dynamische Lijst, 2018). Met zware cijfers op gebied van verkeersslachtoffers.

Drie op- en afritten zijn gewoon niet voorzien van verkeerslichten. Hierdoor zijn voetgangers, fietsers en automobilisten afhankelijk van elkaars oplettendheid en voorzichtigheid bij het kruisen, niet alleen overdag, maar vooral ook in duisternis en bij slecht weer.

Hopelijk werkt men hier de komende jaren dus aan een veiliger mobiliteitsknooppunt. Wel spijtig dat het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid dit al de vorige jaren niet aanpakte, zelfs niet met eventuele tijdelijke maatregelen of verbeteringen. En dat enkel en alleen omdat de doorstroming van de op- en afritten in geen geval in gedrang mag komen.

Afvalophaling faalt

Deze week wijst de Stad Antwerpen nog maar eens op haar falend beleid rond afvalophaling. Over een afstand van 250m liggen in de Columbiastraat, ter hoogte van de Canadablokken maar liefst 40 “afgewezen” PMD-zakken. Maar ook in de Canadalaan, Tampicoplein en Santiagostraat rond de Canadablokken en aan de Langblokken liggen opvallend veel blauwe zakken. Sinds de afvalophaling van dinsdag 12 november 2019 zijn ze daar achtergelaten met een verduidelijkende sticker op…

AFVAL GEWEIGERD

U bood uw afval op de verkeerde dag aan. Check uw afvalkalender.

Vermijd een boete en bied uw afval op de juiste dag aan.

Het is uiteraard niet makkelijk. Neem je het foutief aangeboden afval gewoon mee op de ophalingsdag, dan blijft het probleem uiteraard gewoon bestaan of wordt het nog groter. Maar laat je het liggen zoals nu, dan krijg je een straatbeeld dat het falende beleid alleen maar aantoont en uitnodigt tot echt sluikstort. Zo is te zien dat er nu ook allerlei andere zakken en materialen bij de zakken worden bijgezet. En de zakken worden door mens en dier opengewerkt met rondzwervende blikjes, flacons en brikken in de hele omgeving.

In elk geval: alle beloften ten spijt over het inzetten van drones en camera’s in sorteerstraatjes, de Stad Antwerpen slaagt er (samen met sociale woonmaatschappij Woonhaven) duidelijk niet in om de mensen in de Canadablokken duidelijk te maken hoe de afvalophaling werkt en ook de afvalkalender wordt duidelijk niet gebruikt.

Als Bewonersgroep Luchtbal Noord hebben we het afval (dat er nu al 4 dagen ligt) vandaag online aangemeld voor ophaling als “sluikstort”.

Verder hebben we nog wel wat ideeën rond sensibilisering (in alle hallen de ophaalkalender een opvallende duidelijke plaats geven, de avond voor ophaling mensen laten rondlopen om fout-zetters aan te spreken) en controle. Hopelijk wil de Stad Antwerpen samen met ons zoeken naar effectievere methodes om dit probleem op te lossen dan louter het plakken van een sticker.

De Ring v2.0

Begin 2020 gaat men de omgevingsvergunning aanvragen voor de werken op rechteroever van de Oosterweelverbinding. Dat toekomstproject moet de Ring rondmaken, zorgen voor een vlottere mobiliteit in en rond Antwerpen én tegelijk de leefbaarheid in de wijken van onze stad verbeteren.

De komende maanden worden de laatste plannen uitgebreid voorgesteld. Hierbij een overzicht van de momenten waarop je terecht kan om meer te weten te komen over wat er gaat gebeuren aan de Ring:

Belangrijke buurtvergaderingen over Oosterweel van ’t Schijnverbond: woensdag 13 november 2019 (van 20 tot 22 uur) in Buurthuis Dinamo (Ten Eekhovelei 337, 2100 Deurne) en donderdag 14 november 2019 (van 20 tot 22 uur) in Zermatt ( Wijnegemstraat 65, 2140 Borgerhout).

Maandag 18 november 2019 gaat de 27ste Horta info avond van de burgerbeweging Ademloos door (Hopland 2, 2000 Antwerpen) vanaf 20 uur. Ook de burgerbewegingen Ringland en Straten Generaal zijn van de partij samen met Lantis.

Op dinsdag 19 november 2019 kan je doorlopend van 17 tot 22 uur een infomarkt van Lantis bezoeken in de trouwzaal van het districtshuis van Merksem (Burgemeester Jozef Nolfplein, 2170 Merksem). Om 19 uur is er een toelichting door Luc Hellemans, de algemeen directeur van Lantis.

Ringdagen, de derde editie: dinsdag 26 november 2019 (van 15 tot 21 uur) en woensdag 27 november 2019 (van 15 tot 21 uur) in de net vernieuwde Handelsbeurs (Borzestraat 31, 2000 Antwerpen).

Ga zeker kijken en ontdek hoe ook de omgeving van Luchtbal de komende 10-15 jaar zal veranderen.

Parkeerplaats ondergronds

Op de Bewonersvergadering van Bewonersgroep Luchtbal Noord op 17 oktober 2019 stelden we uiteraard ook de vraag: “Hoe is de ondergrondse parkeergarage van LUCA1 (de lichtgrijze appartementsblok tussen Canadalaan en Noorderlaan) eraan toe en wanneer gaat ze open?”.

Al meer dan een jaar stellen sociale huurders (die wachten op hun parkeerplaats) en buren (die met lede ogen de hoge parkeerdruk aanzien) deze vraag.

Aangezien het antwoord van de medewerkers van Woonhaven beknopt en vaag bleef, probeerden we toch nog eens meer informatie te bekomen via mail bij de algemeen directeur en de dienst klachtenbeheer. Maar helaas, tevergeefs… Hierbij het meest recente antwoord:

Voor de ondergrondse garage van het project Luca1 zijn er nog een aantal zaken niet in orde ivm de brandveiligheid. We gaan voor ieders belang pas over tot verhuring als dit 100% in orde is.

Wanneer dit juist gaat zijn, kunnen we momenteel niet exact zeggen. Er zijn te veel partijen bij betrokken en jammer genoeg neemt dit tijd in beslag.

We merken wel dat sinds een week de parkeergarage geregeld open staat en een groen in plaats van een rood licht weergeeft. Mogelijk de voorbode van betere tijden?

Stronk

In augustus 2019 werd vanuit veiligheidsvoorzorgen een berk gekapt door Brandweer Zone Antwerpen in het binnengebied van de (gele) Brooklynsite. Het was te gevaarlijk geworden om deze boom te laten staan omdat het risico bestond dat deze zou omwaaien bij een volgende storm.

Na heel wat navragen en loggen van tickets bij Woonhaven, Stad Antwerpen en het District Antwerpen werd deze week het gekapte hout weggehaald. Enkel een stukje boomstronk herinnert er nog aan dat hier ooit een grote boom stond.

Bewonersparkeren als “minst slechte oplossing”?

De werken aan het parkeergebouw voor P+R Havana zijn volop bezig. Tussen de Noorderlaan en de A12, binnen de keerlus van de tram komt een gebouw van 7 verdiepingen, goed voor 1700 parkeerplaatsen.

Tijdens de Bewonersvergadering van Bewonersgroep Luchtbal Noord op 17 oktober 2019 kwamen er heel wat bezorgdheden naar boven omdat parkeren op de P+R betalend wordt wanneer het parkeergebouw geopend wordt. Veel buren zijn ongerust dat de parkeerdruk in onze wijk zal toenemen door mensen die dan een gratis parkeerplaats gaan zoeken in onze buurt. Mogelijk moeten we dan voor bewonersparkeren ijveren als “minst slechte oplossing”.

We haalden dit punt ook al aan tijdens het bezoek van het Vliegend Districtscollege aan Cultureel Ontmoetingscentrum Luchtbal begin 2019.

Vol ongeduld blijven we ijveren voor overleg tussen de stad & Vlaanderen met de buurt. Met plezier lezen we op https://www.antwerpenmorgen.be/projecten/park-ride/over dan ook:

We staan nu al klaar voor constructieve gesprekken van de stad en Vlaanderen met ons als bewoners(groep). We hopen in elk geval dat dit gebeurt vóór het geplande einde der werken (augustus 2020).

Schrijf de Sint

Dit jaar moesten we nog hemel en aarde bewegen (via ondermeer een schrijven aan de Ombudsdienst voor de Postsector) om één rode brievenbus terug te krijgen op Luchtbal Noord. Zowel die in de Bostonstraat als die in de Belfaststraat werden immers eind 2018 weggehaald en daardoor haalde bpost haar eigen richtlijn niet meer. Heel wat bewoners van Luchtbal Noord hadden immers zo geen rode brievenbus of Postpunt meer binnen de 500m.

Gelukkig kwam bpost gedeeltelijk op haar beslissing terug en verscheen de rode brievenbus in de Belfaststraat in de zomer van 2019 terug.

Uiteraard kijkt bpost aandachtig toe op het aantal keren dat deze brievenbussen gebruikt worden. En deze maand is er een ideale manier om onze rode brievenbussen ten volle te benutten.

Alle kinderen kunnen immers gratis (dus zonder te moeten frankeren) een brief of tekening naar de Sint sturen. Het leuke is dat ze ook altijd een antwoord krijgen en zelfs een klein cadeautje ontvangen. Wie dit wil doen, moet schrijven naar

Sinterklaas
Spanjestraat 1
0612 Hemel

Zet zeker ook je naam en adres op de achterzijde van de enveloppe zodat de Sint en zijn Pieten weten dat ze naar jou een antwoord moeten sturen. En schrijf zeker vóór 29 november 2019 want anders kunnen de Pieten jouw briefje niet meer op tijd verwerken.

De brievenbussen van Luchtbal vind je: in de Belfaststraat, aan het postkantoor, aan het winkelcentrum & aan de Langblokken. (http://www.bpost.be/site/nl/rode-brievenbussen)

Werken Canadalaan vervolgd

De aandachtige passant heeft het vandaag al gemerkt, de omleidingsborden voor de wegenwerken in het tweede deel van de Canadalaan (tussen Glasgowstraat en Manchesterlaan) staan al klaar.

Ook tijdens de Bewonersvergadering van Bewonersgroep Luchtbal Noord op 17 oktober 2019 werd al gemeld dat de werken begin november zouden starten. En vanaf maandag 4 november 2019 is het zover.

Dan begint de aannemer aan de omgevingswerken rond LUCA2 (de donkerbruine woningblok tussen Canadalaan en Noorderlaan). Hierbij wordt eerst de Canadalaan aangepakt tussen Manchesterlaan en Glasgowstraat. De aanleg zal gelijkaardig aan het eerste deel verlopen, dus met parkeervakken in de lengterichting en breed voetpad. Later zal men ook het binnengebied van de sociale woningblok LUCA2 aanleggen.

Het parkeerverbod in de Canadalaan is momenteel voorzien tot en met 30 april 2020. In die periode zal de Canadalaan enkelrichting zijn vanuit de Manchesterlaan tot aan de kruising met de Glasgowstraat. Hopelijk kan de straat daarna terug open voor alle verkeer (zodat we opnieuw bij De Lijn kunnen ijveren voor buslijn 650 door de wijk). In tussentijd zullen de parallelstraten (Liverpoollaan, Cardiffstraat, Bristolstraat en Belfaststraat) waarschijnlijk weer iets meer (omleidings)verkeer te verwerken krijgen.

( bron: https://parkeerverbod.info)

Ontwerpteam gezocht

Terwijl Woonhaven ons op de Bewonersvergadering van 17 oktober 2019 nog kwam vertellen dat er niets te melden was over het vervangbouwproject Generaal Simonds op Luchtbal, liep er blijkbaar een oproep voor de aanstelling van een ontwerpteam van 20/09/2019 tot en met 29/10/2019.

Als Bewonersgroep Luchtbal Noord lieten we ondertussen nog eens aan de sociale woningmaatschappij officieel weten (via een mail aan de projectleider) dat we hopen geïnformeerd te worden en betrokken te worden bij dit bouwproject.

Dit is immers opnieuw een grote oppervlakte die centraal ligt binnen de wijk en ook heel wat nieuwe bewoners zal tellen (180-200 sociale wooneenheden). Bovendien is er momenteel ook nog een mooi binnenplein met veel groen, bomen en struiken waar heel wat vogels in huishouden. We hopen dan ook dat er op een slimme, wijkgerichte en respectvolle manier zal gewerkt worden aan een nieuwe invulling van dit hele terrein.